Het geheim van zoekmachine optimalisatie

De toekomst van marketing wordt het ook wel genoemd: zoekmachine optimalisatie. Met zoekmachine optimalisatie zorg je dat jouw website helemaal bovenin Google komt te staan. Je zorgt dat de inhoud van jouw site uniek is, waardoor Google je pagina’s interessant zal gaan vinden. Dit leidt ertoe dat de zoekmachine jouw website helemaal bovenaan de zoekresultaten zal parkeren. Je kunt zoekmachine optimalisatie op verschillende manieren uitvoeren en aan de methode zitten grote voordelen verbonden. Laten we echter bij het begin beginnen, wat is het nut van zoekmachine optimalisatie? We zitten vandaag de dag steeds vaker op het internet en steeds meer van onze uitgaven gebeuren online. Even snel een leuk speeltje kopen voor de hond of een grappige verjaardagskaart voor oma, we surfen naar Google en bedenken een leuke zoekopdracht. De websites die vervolgens bovenaan staan krijgen al onze aandacht; wie gaat er eigenlijk ooit naar de tweede pagina? We kiezen een leuke webshop en plaatsen snel een bestelling, ideaal! Je kunt je voorstellen dat het voor bedrijven heel interessant is om op die eerste pagina te belanden. Elke aanbieder van verjaardagskaarten wil natuurlijk dat je bestelling bij hem of haar terechtkomt. Het wordt voor bedrijven dus steeds belangrijker om via Google of andere zoekmachines goed vindbaar te zijn. Concreet: als je een graantje mee wilt pikken van al het online betaalverkeer zul je op de eerste pagina terecht moeten komen. Zoekmachine optimalisatie kan hierbij helpen. Met zoekmachine optimalisatie is het voor iedereen mogelijk om op de eerste pagina van Google te belanden. De gedacht is simpel, je vult je website met inhoud (met name tekst) die aan verschillende voorwaarden voldoet. Google bepaalt aan de hand van deze inhoud of jouw website relevant en interessant is voor degene die de zoekopdracht doet. Een aantal criteria die Google hiervoor gebruikt zijn bijvoorbeeld:

  • Uniek
  • Actualiteit
  • Informatiedichtheid
  • Kwaliteit over kwantiteit
  • Bereikbaarheid
  • Leesbaarheid
  • Zoekwoorden

Het is ontzettend belangrijk dat elke tekst die op je site komt te staan uniek is. Wanneer je stukken tekst kopieert van andere webpagina’s, zal Google de nijging hebben op juist die pagina te laten zien. Jouw eigen site is dan helemaal niet te vinden. De eerste stap van zoekmachine optimalisatie is daarom het produceren van een grote hoeveelheid interessante en unieke teksten, die gebruikt kunnen worden op de website. De teksten moeten verband houden met het onderwerp van je site of gerelateerd zijn aan de producten die je verkoopt.

Zoekmachine optimalisatie; de kracht van informatie

Wanneer je website niet actueel is, is deze niet relevant. Een belangrijk aspect van zoekmachine optimalisatie is daarom de inhoud van je website actueel te houden. Zorg continu voor nieuwe teksten en gebruik recente voorbeelden. Denk bijvoorbeelden aan het vermelden van producten die in de aanbieding zijn of het noteren van de datum waarop de tekst is geschreven. Omdat je site actueel moet zijn en blijven is het ook van belang om zoekmachine optimalisatie continue uit te voeren. Alle pagina’s één keer bewerken en hier vervolgens niet meer naar kijken zal dus niet voldoende zijn. Informatiedichtheid is een ander belangrijk punt. Google geeft de voorkeur aan sites waar de lezer mogelijk iets aan heeft, je moet dus altijd streven naar kwaliteit als je streeft naar zoekmachine optimalisatie. Zorg dat een tekst die je schrijft goed geschreven is, veel feitjes bevat en gebruik maakt van nieuwe bronnen. Zorg ook dat je “content” op meerdere platformen beschikbaar is. Zorg dat je de site goed kunt bereiken, vanaf zowel je laptop als je mobiele telefoon. Soms is het noodzakelijk hier twee compleet verschillende sites voor te ontwikkelen. Tot slot is het van vitaal belang dat de tekst op je site leesbaar is en helder gestructureerd. Losse stukjes tekst, zonder enige samenhang, voegen voor Google niet veel toe. Een goed lopende tekst, met daarin geen fouten en een goede opmaak, is daarom een essentieel onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Tot slot: zoekwoorden. Zoekwoorden zijn de kern van zoekmachine optimalisatie. In een tekst worden een aantal zoekwoorden verwerkt, waar Google naar kan kijken bij het doorlezen van de tekst. Op deze manier is het systeem snel op de hoogte van de inhoud van jouw tekst. Lees deze tekst maar eens terug op bepaalde trefwoorden, je zult verstelt staan hoe vaak sommige combinaties terugkomen!

Zelf aan de slag?

Nu je op de hoogte bent van zoekmachine optimalisatie kun je zelf aan de slag, of niet? Het hele proces is geen eenvoudige opgave en het is verstandig om professionals in te schakelen om dit werk voor je te doen. Wanneer de optimalisatie van een specifieke pagina niet goed wordt uitgevoerd kan dit vervelende gevolgen hebben voor de hele website. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat je site weer van de eerste pagina verdwijnt! De professionals van Webton kunnen je helpen om Webton is een specialist in webdesign en kan ondersteuning bieden bij het onderhouden van een online platform. Ervaren schrijvers en webdeskundigen weten precies welke zoekwoorden ze moeten gebruiken en welke strategieën ze kunnen toepassen om jouw producten populair te maken. Ze maken hierbij gebruik van de laatste ontwikkelingen op het gebied van Social Media en Online marketing. Breng eens een bezoek aan https://www.webton.be/ en bekijk alle mogelijkheden. Wil je meer weten over online marketing, dan kun je gemakkelijk contact opnemen via het contactformulier. Binnen zeer korte tijd heb je dan een advies op maat! Tot snel, bovenaan Google.